Firmowy profil na Facebooku: kiedy i jak warto go prowadzić?
Już ponad 16 mln polskich internautów korzysta z Facebooka. Wśród nich z pewnością jest wielu twoich klientów. Jak zatem podejść do tematu popularnego „fejsa”, by w pełni wykorzystać jego komunikacyjny potencjał?
Profil marki na najpopularniejszej platformie social media stał się dla wielu firm kluczowym kanałem komunikacji z odbiorcami, często wyprzedzając popularnością nawet klasyczną stronę internetową. Użytkownicy sieci w wielu przypadkach traktują Facebooka jako swoistą „nakładkę” na internet, przeglądając go częściej z poziomu tego portalu niż adresów wpisywanych w wyszukiwarkę. Czy zatem należy stwierdzić, że Facebook jest obowiązkowym miejscem spotkań twojej marki z odbiorcami?
Odpowiedź wcale nie jest łatwa i zależy przede wszystkim od tego, czy dobrze rozumiemy zarówno specyfikę tego kanału social media, jak i naszą markę. Czy jej wizerunek i strategia rozwoju pasuje do miejsca, w którym ludzie szukają głównie rozrywki, opartej na lekkich, oryginalnych treściach i interakcji między użytkownikami a marką? A jeśli tak, to czy jesteśmy gotowi konsekwentnie budować relacje, nie traktując Facebooka jak bezpośredniego narzędzia sprzedażowego? To bardzo ogólne, ale kluczowe kwestie. Udzielenie dobrych odpowiedzi może jednak mieć dla Twojej firmy istotne konsekwencje wizerunkowe.
Daj się poznać
Jeśli zdecydujesz się stworzyć konto, zacznij od solidnych podstaw. W tym przypadku jest to nie tylko samo założenie profilu, ale również jego skrupulatne uzupełnienie o dane kontaktowe, godziny otwarcia itp. Przygotuj się też nie tylko na dostarczenie grafik, ale również ciekawych opisów firmy. Powinny one w zwięzły i jednocześnie chwytliwy sposób prezentować twoją markę, jej cele i wartości, przybliżając je użytkownikom
Druga kluczowa kwestia to przygotowanie wysokiej jakości logotypu do zdjęcia profilowego oraz estetycznych grafik. Słaba rozdzielczość czy nieaktualna wersja logo (tak, takie rzeczy też się zdarzają) to strzał do własnej bramki. Dlatego warto, by tymi tematami zajął się grafik lub fotograf, znający markę i umiejętnie operujący obrazem. Pamiętaj, że w przykuwającej wzrok odwiedzających grafice tła możesz umieścić także krótkie video.
Bądź blisko odbiorców
Social media opierają się na relacjach. Nie są prostą tubą reklamową, więc musisz włożyć sporo wysiłku w dostosowanie swojej formy komunikacji do odbiorców. Na szczęście Facebook pomaga ich lepiej poznać, m.in. dzięki narzędziu Audience Insight, zbierającemu informacje o twoich fanach i osobach obserwujących stronę. Ich wiek, płeć i przede wszystkim zainteresowania to cenne dane pomagające ci w budowie profilu atrakcyjnego dla grupy docelowej.
A skoro o grupie docelowej mowa, warto dbać o to, by komunikacja z nią przebiegała w dwie strony. Twoim celem nie powinno być więc tylko pozyskiwanie opinii w postaci prostych „lajków”, ale przede wszystkim komentarzy. Świadczą one o większym zaangażowaniu użytkowników i ceni je także sam Facebook, którego algorytm promuje widoczność postów z dużą ilością takich interakcji. Sprzyjają im m.in. pytania w treści postów, kreatywne konkursy czy głosowania, a także tworzenie wydarzeń, na które możesz zapraszać swoich fanów.
Postaw na jakość i kreatywność
Żeby we współczesnych mediach zwrócić uwagę swoich odbiorców, powinieneś się wyróżnić. Ta zasada dotyczy także Facebooka, więc prowadząc swój profil musisz nieustannie dbać o jego atrakcyjność. Jeśli chodzi o formę, do dyspozycji masz wszechstronne narzędzia, wśród których najpopularniejsze są m.in. zdjęcia, video, ikonografiki i udostępnienia treści z innych stron, blogów itp. Twoim zadaniem jest wykorzystanie tych opcji do prezentowania komunikatów w sposób „łapiący oko”.
Forma niewiele jednak znaczy bez wypełnienia, bo gdy już zatrzymasz na chwilę uwagę odbiorcy mechanicznie przesuwającego dziesiątki postów, musisz tą uwagę dobrze zagospodarować. Tu pojawia się temat treści, które łączyć powinna komunikacyjna spójność i konsekwencja. Myśl w perspektywie czasowej odbiorcy – dla niego Twoje posty są jak obrazy migające za oknem pędzącego samochodu. Nawet jeśli nie zawsze przykują głębszą uwagę, pozostawią wrażenie – koniecznie zadbaj więc o to, by utrwalały w pamięci pozytywny ślad, nawiązując do wartości ważnych dla Twojej marki.
Czuwaj!
Nawet jeśli twoja firma pracuje w określonych godzinach, pamiętaj, że Facebook jest czynny całą dobę. Dlatego planując firmowy profil musisz zadbać o jego pełnowymiarową obsługę, aby był miejscem prawdziwej komunikacji z klientami i budowania wokół marki społeczności. Oznacza to przede wszystkim gotowość do odpowiadania na wiadomości prywatne i wchodzenia w interakcje w komentarzach. Rozwój takich narzędzi jak odpowiadające na niektóre pytania boty może być w niektórych sytuacjach pomocny, ale nie może zdominować profilu – „żywa” rozmowa ma zawsze największą wartość.
Przy tej okazji trzeba też oczywiście wspomnieć o ryzyku, jakie niesie „czynnik ludzki”, a konkretnie to, czego żaden bot nam nie zaoferuje – prawdziwe emocje. Niestety również te negatywne, które niejedną firmę przyprawiły już o wizerunkowy zawrót głowy. Zawsze zachowuj więc życzliwy profesjonalizm, monitorując niebezpieczne sytuacje i reagując w razie potrzeby. A jeśli sytuacja się zaognia, pamiętaj, że warto wyprowadzić dyskusję z forum do poziomu wiadomości prywatnych.
Planuj i reklamuj
Aby twój profil „żył”, musi być też oczywiście stale uzupełniany. Nigdy nie traktuj jednak postów jak wypełniaczy – jeśli nie masz pomysłu na wartościową treść, lepiej zrezygnuj z publikacji niż ryzykuj rozczarowanie ze strony twoich odbiorców. Warto jednak przyjąć ramowy harmonogram postów realizujący przyjętą strategię komunikacyjną marki. Mając jednocześnie świadomość tego, że zawsze jakiś nowy, ciekawy temat może się pojawić.
Wreszcie pamiętaj o możliwościach reklamowych, jakie daje Facebook. Mark Zuckerberg sporo mówi o misji łączenia ludzi, ale jednocześnie musi z czegoś żyć, więc jego portal oferuje spory wachlarz narzędzi do bardzo precyzyjnego projektowania i realizacji skutecznych kampanii reklamowych. Dlatego planując działania na firmowym profilu warto od razu rozważyć określony budżet reklamowy i korzystać z narzędzi przydatnych do administrowania kontem i kampaniami promocyjnymi, takich jak Business Facebook.
Na koniec nie zapominaj, że świat social mediów jest niezwykle dynamiczny, a zmiany technologiczne, społeczne czy prawne bardzo szybko znajdują tam swoje odzwierciedlenie. Aby więc być zawsze na bieżąco z trendami i wymogami technicznymi należy stale obserwować rynek pogłębiając swoją wiedzę dzięki zróżnicowanym źródłom. Jeśli połączysz to z kreatywnymi, wysokiej jakości treściami oraz przemyślaną strategią komunikacyjną, Facebook może być dla twojej firmy efektywnym kanałem zarówno promocji, jak i budowania relacji z klientami.
Maciej