Gazeta firmowa - warto stawiać na klasykę?

Kryzys dziennikarstwa? Na pewno nie w twojej gazecie firmowej! Jeszcze jej nie wydajesz? W takim razie przeczytaj, kiedy i dlaczego warto.

Być może wydaje ci się, że firmowa gazeta to narzędzie nieprzystające do współczesnej komunikacji, opartej na dynamicznych i często niezwykle efektownych technologiach cyfrowych. Ale na temat prasy firmowej, czy też szerzej całego custom publishingu należy spojrzeć tak, jak patrzy się na pustą kartkę papieru. Statystyczny rutyniarz zobaczy tylko kolejną powierzchnię do zapisania lub zadrukowania. Ale ktoś, kto zna sztukę origami wie, że taką kartkę można zamienić w prawdziwe dzieło sztuki. W przypadku gazety – komunikacyjnej.

Kiedy warto wydawać gazetę?

Jak każde narzędzie komunikacyjne, również firmowa gazeta powinna zostać wprowadzona po uprzedniej rzetelnej analizie sytuacji komunikacyjnej organizacji. Na wstępie należy pamiętać, że firmowe gazety można z grubsza podzielić na te, które realizują zadania komunikacji wewnętrznej, oraz te ukierunkowane na komunikację zewnętrzną, z klientami obecnymi czy też potencjalnymi. Co istotne, ten drugi rodzaj warto wykorzystać także do realizacji zadań employer brandingowych, ponieważ w gronie czytelników mogą znaleźć się potencjalni pracownicy.

Koniecznie trzeba też mieć świadomość, że tworzenie gazety ma sens tylko wtedy, kiedy rzeczywiście chcemy poświęcić jej czas i środki. Jeśli wydaje ci się, że gazeta będzie po prostu bardziej rozbudowaną ulotką lub katalogiem - lepiej od razu odpuść temat. Gdy czytelnicy nie będą znajdywali w niej autentycznych, angażujących i istotnych dla nich treści, potraktują ją jak broszurę informacyjną lub reklamę. A tych raczej nikt nie czyta przy porannej kawie.

Dobre treści to podstawa

O czym więc i jak pisać w gazecie? To zależy jakiej. Jeśli mówimy o publikacji wewnętrznej, najważniejsze jest zaangażowanie pracowników, bo gazeta będzie dla nich - i w dużej mierze o nich. Oprócz obowiązkowych tematów związanych z aktualnościami z życia firmy, warto prezentować historie pracowników, ich zainteresowań i osiągnięć niekoniecznie związanych z karierą zawodową. Być może opowieść o utalentowanym maratończyku doprowadzi do powstania firmowego koła miłośników biegania, a historia wrażliwej wolontariuszki pomagającej po godzinach w schronisku dla zwierząt spowoduje, że w takie działania zaangażuje się więcej osób, a nawet cała firma?

Bardzo cenne są zawsze pomysły tematów pochodzące bezpośrednio od pracowników, należy więc być zawsze otwartym na ich sugestie. Poradnik HR w formie wywiadu z firmowym specjalistą? Słownik wiedzy specjalistycznej wykorzystywanej w kontaktach z klientami? A może przewodnik obrazkowo-tekstowy po nowo otwartej części zakładu albo ciekawie opisana historia o tym, jak zaangażowanie zespołu przełożyło się na sukces i zadowolenie klienta? Z pewnością firmowa codzienność i kreatywność zespołu dostarczą tematów na interesujące treści. Co jednak bardzo istotne - pamiętaj, by prezentować je w odpowiedniej formie. W gazecie wewnętrznej nie ma miejsca na oficjalne zadęcie, uroczyste obwieszczenia i urzędniczy język. Stawiaj na przyjazną, prostą i skracającą dystans komunikację. Temu służą m.in. liczne cytaty osób biorący udział w opisywanych wydarzeniach.

Co (i po co) czytają klienci?

W przypadku gazety skierowanej do klienta zewnętrznego tak samo jak w komunikacji wewnętrznej obowiązuje zasada tworzenia autentycznych, angażujących treści. Ich charakter będzie jednak bardziej związany z oferowanymi produktami czy usługami, np. poprzez prezentację nowego urządzenia w niestandardowym teście albo wywiad na temat trendów rynkowych z niezależnym specjalistą.

Powszechnie spotykanym i niewątpliwie istotnym rozwiązaniem jest wykorzystywanie takiej gazety do budowania eksperckiego wizerunku firmy. Dlatego tak ważne jest, by w trakcie lektury czytelnik czuł, że ma do czynienia z wiarygodnym i wartościowym źródłem wiedzy. Niezależnie od tego, czy piszemy o trendach w modzie czy projektowaniu konstrukcji stalowych, treść powinna być efektem połączenia doskonałej znajomości tematu z pomysłem na jego ciekawe zaprezentowanie.

Zadbaj o formę

Gdy już wiesz, że twoja przyszła gazeta ma duży potencjał treściowy, czas zatroszczyć się o atrakcyjność formy. Przede wszystkim chodzi tu o materiały zdjęciowe i graficzne, takie jak ikonografiki, bez których nie obejdzie się nowoczesna komunikacja. Dlatego zespół przygotowujący gazetę musi mieć na swoim pokładzie odpowiednich specjalistów. Dobry, wyposażony w wysokiej jakości sprzęt fotograf będzie niezbędny by przygotować świetnej jakości zdjęcia pracownika opowiadającego o swojej pasji, pełnego pozytywnych emocji eventu czy nowej, przestronnej siedziby firmy. Zdjęcia robione przysłowiowym ziemniakiem nie wchodzą w grę - zepsują efekt ciężkiej pracy redakcyjnej.

Od strony graficznej istotne jest, by grafik znał się na tajnikach składu gazety, który rządzi się swoimi prawami i ma bardzo duży wpływ na to, jak prezentują się artykuły. Do tego dochodzą kwestie związane z przygotowaniem i obsługą druku, a także kolportażem gotowej gazety, obejmującym nie tylko transport, ale także odpowiednią ekspozycję czy nawet akcje promocyjne. Wszystko to generuje oczywiście koszty finansowe i organizacyjne, zależne od objętości i częstotliwości wydawania gazety. Dlatego decyzję o stworzeniu takiego narzędzia komunikacyjnego należy dobrze przemyśleć i odpowiednio zaplanować.

Narzędzie dla każdego?

Czy i kiedy warto zatem brać się za wydawanie firmowej gazety? W przypadku komunikacji wewnętrznej można kierować się wielkością zespołu - jeśli liczba pracowników jest niewielka, skuteczniejsze mogą być inne, tańsze narzędzia, np. niewymagający drukowania newsletter. Może się jednak okazać, że ze względu na charakter pracy i jej specyfikę nawet niewielka grupa pracowników-odbiorców będzie warta rozpoczęcia takiego projektu. Jeśli zaś mówimy o komunikacji zewnętrznej - tutaj ocenić należy liczbę potencjalnie zainteresowanych oraz sposób, w jaki mogą konsumować treści.

Niezależnie od wybranej formy i zakresu gazety, warto skorzystać z profesjonalnego wsparcia warsztatowego. Może ono przybrać różne formy - od jednorazowego szkolenia dziennikarskiego, przez wsparcie firmowego zespołu zewnętrznymi specjalistami, aż po zlecenie zewnętrznym specjalistom kompleksowego poprowadzenia projektu. Wybór będzie zawsze podyktowany indywidualnymi uwarunkowaniami, a ich odpowiednia analiza z pewnością pomoże stworzyć skuteczne i atrakcyjne narzędzie wewnętrznej lub zewnętrznej komunikacji w organizacji.

Maciej